Historie

Scania

 

Akciová společnost Scania (přesněji Scania AB) je jedním z největších švédských výrobců nákladních automobilů, autobusů a lodních a průmyslových motorů. Skupina zaměstnává celosvětově kolem 28 500 zaměstnanců (rok 2005). Do roku 2011 vyráběla nejsilnější silniční kamion ve světě se 730 koňmi.

Historie

Scania (latinské jméno regionu Skåne) byla založena v roce 1891 v Malmö. Zabývala se jak výrobou nákladních vagónů pro švédské státní železnice (Statens Järnvägar), tak výrobou válcovaného hutního materiálu. Produkci nákladních automobilů se Scania věnuje od roku 1903. Po fúzi se společností Vabis (Vagn Aktie Bolaget I Södertälje v roce 1911 a vzniku firmy Scania-Vabis bylo sídlo společnosti přeloženo do Södertälje.

V roce 1919 byla celá výroba orientována pouze na nákladní automobily. V období po první světové válce však poptávka po nich prudce klesla a i kvůli silné deflaci společnost v roce 1921 zbankrotovala. Ještě v tomtéž roce však byla se stejným názvem založena znovu.

Scania-Vabis jako úspěšný podnik s rozvinutou sítí obchodních zastoupení a opravářských dílen pro autobusy a nákladní automobily byla od roku 1948 navíc i generálním importérem Volkswagenu ve Švédsku. V roce 1969 se společnost sloučila s firmou Saab pod jménem Saab-Scania.

Od roku 1991 je Scania opět samostatnou společností. V roce 2000 získala skupina Volkswagen AG za částku okolo 3 miliard marek 18,7 % kapitálu a 34,0 % hlasů ve správní radě.

Dalšími důležitými akcionáři jsou švédská investiční společnost Investor AB (20,1 %) a další firmy vlastněné rodinou Wallenberg (10,5 %) a německá automobilka MAN (14,5 %).

V roce 2000 vyrobila Scania své miliónté vozidlo.

Zdroj: cs.wikipedia.org/wiki/Scania

Trochu mojí osobní historie

Tady někdy to všechno začalo.

Ty tři svíčky na mém dortu naznačují, že se psal rok 1962. Mimochodem tu cisternu jsem měl moc rád, byla plechová, měla červenou kabinu, žlutou cisternu, nádherně voněla a dala se v ní opravdu vozit voda. Jenže právě to mě naši nechtěli moc dovolovat, protože jsem jí většinou vypustil v pokoji na...
Celý článek

ČSAD Plzeň-jih 305

Tohle je parkoviště kdesi na D1, psal se rok asi 1986 a s touhle soupravou jsem jezdil pravidelnou linku z plzeňské, doudlevecké Škodovky na stavbu vodního díla Gabčíkovo. Náš Honzík se volantu Liazky nechtěl pustit.
Celý článek

ČSAD Plzeň-jih 305 II

Tady jsme zase kdesi na D1, píše se rok 1988 a tuhle monumentální Tatru jsem úplně miloval. Bylo to na zakázku vyrobený auto, ale to je dlouhá historie. Vozil jsem s ní těžký výkovky pro plzeňskou Škodovku, provoz Velká kovarna. Jenže měla spotřebu 50L/100km i prázdná. Honzík se za volantem tváří...
Celý článek

ČSAD Plzeň-jih 305 III

Tatru tehdejší vedení ČSAD záhy prodalo firmě zabývající se těžkou a nadměrnou dopravou a já se vrátil do Liazky. Jenže jsem s ní jezdil asi měsíc, než jsem jel do oceláren na Kladno. Tam se na mně převrátil autojeřáb i s nákladem. Tohle jsou policejní fotky, které mně poslal domů praporčík, který...
Celý článek

ČSAD Plzeň-jih 305 IV

Potom vedení ČSAD konečně usoudilo, že bych mohl začít jezdit na MKD. Tohle jsou fotky z naší legendární cesty do řeckých Athén. Psal se rok asi 1990 a jeli jsme tři kamiony po dvou řidičích a vezli jsme řezaný papír na paletách. Když jsme dorazili do přístavu, stávkovaly řecké banky a zákazník...
Celý článek

MAN

Tohle je rok 1992, někde pod Regensburgem, na cestě do Švýcarska a naložené plzeňské pivo.
Celý článek

MAN II

Kubík je o tři roky mladší než Honza, takže toho se mnou moc nenajezdil. Tohle byla jízda s pivem do Španělska, ze Španělska papír do Maďarska a z Maďarska papriky do Čech. Teď už jsme prázdný, kousek od Plzně. A mě už řádně zlobily záda.
Celý článek

MAN III

Tohle už je první fůra po první operaci zad. Jsme v Anglii, městečko Lenham, Nový rok 1996 a moje žena Laďka. Když jsme ve dvě hodiny odpoledne vstali, bylo takové teplo, že jsme mohli ven jen v tričku.
Celý článek

MAN IV

Duben 1996, městečka Hyltenbruk a Almhult ve Švédsku. Laďce to slušelo ve zpětném zrcátku i za volantem, ale zákeřně využila situaci, kdy jsem nás fotil a vypila naše poslední pivo. Ta poslední fotka je z Prahy po návratu domů.
Celý článek